Adresaci szkolenia

Szkolenie przeznaczone jest dla podmiotów występujących po stronie zamawiającego w projektach IT, w szczególności dla wewnętrznych prawników, biura zakupów, kadry zarządzającej oraz wszystkich innych osób odpowiedzialnych za negocjowanie umów IT i zarządzanie umowami IT.

Cel szkolenia

  • nabycie wiedzy i poznanie siatki pojęciowej w zakresie projektów i umów IT;
  • omówienie praktycznych zagadnień prawnych dotyczących umów na systemy informatyczne;
  • praktyczne przygotowanie do negocjowania umów IT z perspektywy zamawiającego;
  • przekazanie wiedzy na temat zabezpieczenia przez zamawiającego kluczowych ryzyk projektowych.

Wymagania

Posiadanie podstawowej wiedzy / doświadczenia w zakresie projektów IT.

Parametry szkolenia

  • czas trwania: 2 * 8 godzin (2 * 7 godzin netto),
  • forma: praktyczne wykłady z ćwiczeniami,
  • maksymalna liczba uczestników: 10.

Program szkolenia

  1. Podstawowe informacje dot. projektów IT.
    • Specyfika projektów IT.
    • Przebieg projektu IT w podstawowych metodykach.
  2. Charakterystyka umów w IT. Podstawowe zobowiązania stron.
    • Rodzaje umów w IT.
    • Charakter prawny umów w IT.
    • Zobowiązania wykonawcy w zakresie zgodności z wymogami zamawiającego, np. AML, RODO, bezpieczeństwo, inne wymogi ustawowe (compliance).
    • Obowiązek współdziałania zamawiającego – uwarunkowania ustawowe a umowne.
  3. Aspekty techniczne wykonania oprogramowania.
    • Wymagania funkcjonalne systemu – rola analizy przedwdrożeniowej i projektu technicznego.
    • Infrastruktura techniczna (sprzęt).
  4. Organizacja projektu.
    • Plan komunikacji – sprawne określenie zasad kontaktu między stronami, opis ról w projekcie.
    • Zarządzanie zmianą – zapewnienie elastyczności projektu poprzez ustalenie zasad wnioskowania i akceptowania zmian.
    • Kontrola personelu wykonawcy oraz podwykonawców.
  5. Odbiór świadczeń określonych umową.
    • Weryfikacja dostarczonego oprogramowania (testowanie, okresy stabilizacji).
    • Procedury odbioru.
    • Ryzyka związane z klauzulami odbiorowymi.
  6. Wynagrodzenie.
    • Modele wynagrodzenia (fixed price, T&M).
    • Potrącanie kar umownych z wynagrodzenia.
  7. Odpowiedzialność i kary umowne.
    • Ogólne zasady odpowiedzialności.
    • Rozszerzenie odpowiedzialności.
    • Limitowanie odpowiedzialności – kiedy zamawiający nie powinien stosować limitów?
    • Kary umowne – rodzaje, charakterystyka, cel.
    • Główne problemy z dochodzeniem odpowiedzialności od wykonawcy.
  8. Gwarancja na oprogramowanie.
    • Treść zobowiązania gwarancyjnego.
    • Gwarancja a rękojmia.
    • Stosunek gwarancji do usług utrzymania.
  9. SLA (service level agreement).
    • Ustalenie oczekiwanej dostępności i czasów reakcji / naprawy / obejścia.
    • Kategoryzacja błędów.
    • Procedury zgłaszania błędów.
    • Mechanizmy kar umownych w przypadku niedotrzymania parametrów SLA.
  10. Ochrona zamawiającego.
    • Zabezpieczenie należytego wykonania umowy (wniesienie na rachunek bankowy / gwarancja bankowa).
    • Zobowiązanie wykonawcy do posiadania określonego ubezpieczenia.
  11. Prawa własności intelektualnej.
    • Przedmiot praw autorskich w umowach IT – co jest utworem?
    • Współtwórczość.
    • Utwór pracowniczy.
    • Przeniesienie autorskich praw majątkowych.
    • Licencja, modele i zakres licencji.
    • Autorskie prawa majątkowe do oprogramowania – uregulowania szczególne.
    • Najczęstsze problemy związane z prawami własności intelektualnej w projektach IT.
  12. Poufność i ochrona danych.
    • Klauzule poufności.
    • Ochrona danych osobowych w projektach IT.
    • Kwestia bezpieczeństwa informacji zamawiającego.
    • Zasady udzielania zdalnego dostępu do środowisk zamawiającego.
  13. Zakończenie współpracy.
    • Odstąpienie od dzieła (umowne i ustawowe, skutki odstąpienia).
    • Wypowiedzenie (rodzaje wypowiedzenia, terminy, ograniczenia, skutki wypowiedzenia).
    • Exit plan jako dokument określający obowiązki stron w przypadku zakończenia współpracy (np. transfer know-how, usunięcie danych, rozliczenia).

Pytania?

* Wymagane.


Konsultant on-line
Skorzystaj z usług naszego konsultanta on-line.
Naciśnij przycisk ‘Skorzystaj’ aby przejść do okienka czatu
Kontakt
ul. Nowogrodzka 62c
02-002 Warszawa
Telefon +48 22 2035600
Fax +48 22 2035601
Email