Zarządzanie portfelem jest integralnym elementem zarządzania organizacją IT pozwalających skupić się na kwestiach najistotniejszych z punktu widzenia celów długoterminowych równoważąc ograniczenia dotyczące aktualnych zasobów technicznych, organizacyjnych i kompetencyjnych. Może być stosowane na różnych poziomach zarządzania organizacją: przedsiębiorstwem jako całości lub departamentem koncentrującym swoją uwagę na rozwoju istniejących usług i/lub utrzymaniu rozwiązań IT dla istniejących klientów.

Adresaci szkolenia

Menedżerowie odpowiedzialni za testowanie, rozwój oprogramowania i utrzymanie systemów IT

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z teorią i praktyką zarządzania portfelem inicjatyw prowadzonych w warunkach niepewności i wdrożenia zasad optymalizacji procesów IT, tak aby finalnie sprostać oczekiwaniom użytkowników końcowych.

W szczególności uczestnicy nauczą się zarządzać portfelem łącząc podejście klasyczne i zwinne do zarządzania projektem lub programem transformacyjnych zmian IT. Warsztat szkoleniowy ma charakter autorski i został opracowany na bazie doświadczeń wynikających z realizacji szeregu przedsięwzięć projektowych.

Do głównych celów szkolenia możemy zaliczyć również:

  • Przekazanie uczestnikom szkolenia w sposób przystępny i uporządkowany wiedzy z zarządzania projektami i procesami IT.
  • Wypracowanie zasad i reguł pracy zespołowej poprzez czytelne zdefiniowanie odpowiedzialności i uprawnień decyzyjnych dla poszczególnych ról z zespole projektowym, programowym i portfela.
  • Koncentracja na korzyściach i wymianie doświadczeń zmierzających do osiągnięcia zaplanowanych wyników efektywności, zwiększenia satysfakcji klientów, poprawy terminowości zaplanowanych działań.
  • Nabycie przez uczestników szkolenia praktycznych umiejętności, które będą mogli wykorzystać realizując projekty lub w nich uczestnicząc, ale również podejmować proaktywne działania optymalizacyjne wykorzystując świadomie równe techniki Agile do optymalizacji procesów.
  • Zachęcenie uczestników szkolenia do zastosowania poznanych w trakcie szkolenia technik i narzędzi do realizacji swoich zadań i przedsięwzięć w codziennej pracy.

Mocne strony szkolenia

Przedstawia techniki i narzędzia zarządzania portfelem projektów, które pozwolą na budowę portfela projektów w organizacjach z punktu widzenia celów biznesowych. Pokazuje jak osiągnąć założone cele strategiczne m.in. poprzez:

  • Zastosowanie zasad efektywnego wyboru i skutecznej realizacji zbioru projektów
  • Zastosowania w praktyce łączenia odpowiedzialności biznesowej z projektową.
  • Tworzenia i zarządzania inicjatyw projektowych i lepszej ich integracji.
  • Przedstawienie procesów zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w kontekście organizacji.
  • Poznanie roli Biura Zarządzania Portfelem i umiejętność wyboru zakresu usług, które powinny być świadczone w organizacji przez PMO.
  • Omówienie problemów i wyzwań związanych wdrożeniem procesu Zarządzania Portfelem Projektów i Biura Zarządzania Portfelem w organizacji.

Parametry szkolenia

2 * 8 godzin (2 * 7 godzin netto) wykładów i warsztatów (z wyraźną przewagą warsztatów)

Metody szkoleniowe

Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnej, z wykorzystaniem następujących metod szkoleniowych:

  • Analizy studiów przypadków i ćwiczenia wykonywane grupowo.
  • Prezentacja i ocena wyników realizowanych zagadnień.
  • Interaktywna prezentacja zagadnień z zaangażowaniem uczestników w formie dyskusji i wymiany doświadczeń.

Program szkolenia

  1. WPROWADZENIE: PROJEKT, PROGRAM, PORTFEL.
    • Procesy a projekty w organizacji IT.
    • Rola zarządzania portfelem projektów w zarządzaniu firmą IT.
  2. DEFINIOWANIE PORTFELA ZMIAN W OBSZARZE IT.
    • Powiązanie portfela ze strategią organizacji
    • Plan Zarządzania Portfelem
    • Identyfikacja komponentów portfela
    • Wybór i wymiarowanie kryteriów oceny komponentów portfela
    • Priorytetyzacja projektów
    • Budowanie systemu metryk efektywności portfela
  3. REGUŁY ITERACYJNEGO PROCESU ZARZĄDZANIA PORTFELEM.
    • Przygotowanie
      • Kategoryzacja
      • Identyfikacja
    • Planowanie
      • Ocena
      • Selekcja
      • Priorytetyzacja
      • Równoważenie
    • Uruchamianie
      • Autoryzacja
      • Akceptacja
    • Kapitalizacja
      • Raportowanie
      • Przeglądanie
    • Nadzorowanie wykorzystania efektów projektów
  4. DOSTOSOWANIE PORTFELA PROJEKTÓW.
    • Równoważenie i optymalizacja portfela projektów
    • Zarządzanie podażą i popytem - analiza zapotrzebowania i dostępności zasobów
    • Zarządzanie wartością portfela - analiza kosztów i korzyści projektowych
    • Zarzadzanie ryzykiem portfela
    • Zarządzanie strategiczną zmianą
  5. AUTORYZACJA I KONTROLA PORTFELA PROJEKTÓW.
    • Monitorowanie zgodności celów projektów ze zgodnością celów biznesowych organizacji.
  6. WPROWADZENIE DO ADAPTACYJNEGO ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI.
    • Potrzeba zmian w filozofii zarządzania projektami?
    • Struktura i założenia projektu adaptacyjnego.
    • Kiedy warto zarządzać adaptacyjnie z uwzględnieniem relacji biznesowych Klient – Dostawca.
    • Podstawowe wartości adaptacyjne.
  7. ZASADY PRZEWODNIE AGILE W BUDOWANIU PORTFELA ZMIAN.
    • Planowanie i kontrola.
    • Wytwarzanie a zapewnienie zgodności z wymogami formalnymi.
    • Progresywna redukcja ryzyka.
    • Wytwarzanie wcześniejszych korzyści.
  8. MODEL ADAPTACYJNEGO ZARZĄDZANIA PROJEKTEM, PROGRAMEM I PORTFELEM ZMIAN.
    • Zasady i praktyki.
    • Ramy strukturalne procesu adaptacyjnego.
    • Faza 1: Tworzenie wizji.
    • Faza 2: Planowanie adaptacyjne.
    • Faza 3: Eksploracja.
    • Faza 4: Adaptacja.
    • Faza 5: Zamknięcie projektu.
    • Praktyki adaptacyjne.
  9. PLANOWANIE W PROJEKCIE ADAPTACYJNYM I JEJ WPŁYW NA POZIOM PORFELEA INICJATYW .
    • Identyfikacja ograniczeń w projekcie.
    • Planowanie w warunkach niepewności: plan iteracji, inkrementalne dostarczanie funkcjonalności.
    • Planowanie zadań a planowanie funkcjonalności.
  10. PRACA W ITERACJACH I SYSTEM RAPORTOWANIA POSTĘPÓW NA POZIOMIE PORTFELA.
    • Samoorganizacja i samodyscyplina zespołu projektowego.
    • Rola kierownika w projektach zarządzanych adaptacyjnie.
    • Budowanie kultury odpowiedzialności.
    • Utrzymywanie niskiego koszt zmian.
    • Zdolność zespołu do adaptacji.
  11. PODSUMOWANIE SZKOLENIA.

Pytania?

* Wymagane.


Konsultant on-line
Skorzystaj z usług naszego konsultanta on-line.
Naciśnij przycisk ‘Skorzystaj’ aby przejść do okienka czatu
Kontakt
ul. Nowogrodzka 62c
02-002 Warszawa
Telefon +48 22 2035600
Fax +48 22 2035601
Email